Hoe ik bestaande teksten optimaliseer
Wanneer je wil dat de teksten die jij op het internet publiceert, niet alleen interessant zijn voor de lezer, maar ook meewerken aan de vindbaarheid van je website, dan is de optimalisatie van die webteksten van groot belang. Het optimaliseren van webteksten is feitelijk gezien het aanpassen van een tekst zodat deze “zoekmachine-vriendelijk” is. Een zoekmachine leest namelijk niet, maar scant de tekst met een zoekrobot. Wanneer je een perfecte balans weet te vinden tussen de leesbaarheid voor de lezer én de scanbaarheid voor de robot, heb je een geoptimaliseerde tekst.
Dit kun je verwachten als ik een bestaande webtekst voor je optimaliseer:
-
- Ik hanteer een korte en duidelijke schrijfwijze;
- In de tekst staan geen zinnen langer dan 20 woorden;
- Er zijn geen moeilijke woorden of onnodige vaktermen gebruikt;
- Opsommingen en/of bullets zijn toegevoegd om de scanbaarheid te bevorderen;
- De tekst bevat geen alinea’s langer dan 150 woorden;
- Zoekwoorden passend bij het onderwerp zijn in de tekst verwerkt;
- Woorden die te vaak terugkomen in de tekst vervang ik door synoniemen;
- Het belangrijkste zoekwoord komt terug in de titel en één van de tussenkopjes;
- De titel geeft duidelijk aan waarover de tekst gaat;
- Ik voeg maximaal 2 links toe, die refereren naar een relevante webpagina;
- De tekst is actief geschreven, passieve en lijdende schrijfstijl is vermeden;
- De tekst is minimaal 300 woorden lang.
Heb je na het lezen van deze tekst een goed beeld gevormd van wat het optimaliseren van een bestaande tekst inhoudt? En wil je een tekst door mij laten optimaliseren? Lees dan hier verder.
Ben je niet op zoek naar een hulpje die een bestaande tekst optimaliseert, maar wil je een geheel nieuwe geoptimaliseerde tekst laten schrijven? Klik dan hier.